Z dna oka

Byłem, widziałem. To co zapamiętałem jest w tych workach.

środa

Moje Volvo VN 770


Tylu na Internecie widuję specjalistów od środków transportu, ale żaden, NIGDY, nie wyjaśnił na czym jeździ dokładnie i czym się posługuje – może ja zacznę, zwykły furman... Do celu mam jeszcze spory kawałek – więc ...
Poganiam se swoim Volvo generacji VN po haghway'u, ale co pod ta nazwa się kryje?


Nazwa: „Generacja VN” pochodzi od nazwy platformy - czyli podstawy konstrukcyjnej i mechanicznej, na której budowane są ciężarówki.
Różne modele ciężarówek budowane są w oparciu o pewien określony zasób podzespołów, systemów i zasad ich łączenia.
Platforma VN została zaprojektowana tak, aby spełniać wymagania w zakresie jakości, osiągów i trwałości auta.
W skład platformy wchodzi kilka rozwiązań.
Po pierwsze budowa modułowa.
Platforma VN składa się z wielu modułów, które mogą być łączone ze sobą na wiele różnych sposobów, dając ostatecznie bardzo dużą ilość możliwych konfiguracji.
Dla przewoźnika zaletą jest możliwość obniżenia kosztów utrzymania i napraw.
Po drugie – komponenty. Generacja VN to dla przeciętnego obserwatora oczywiście nowy "design" na co się składa; nowy wygląd, ładniejsze i wygodniejsze wnętrze. Najważniejsze zmiany kryją się jednak w miejscach niedostępnych dla wzroku obserwatora dotyczą elementów, które przekładają się na komfort i bezpieczeństwo jazdy, osiągi auta, a także na jego trwałość.

Silnik Volvo VN ma pojemność 12,1 dcm3, 6 cylindrów. Elektronicznie kontrolowana jednostka napędową łączy w sobie sprzeczne wydawałoby się założenia, tzn; spełnienie surowych norm ekologicznych, niewielkie zużycie paliwa i wysoki moment obrotowy. Standardowa móc wynosi 550 KM, przy 1800-2200 obr./min. maksymalny moment obrotowy 2000 Nm. przy 1100-1400 obr./min.
Dzięki rozwiązaniom podzespołów silnika (chłodzenie głowic cylindrów i tulei cylindrowych, wzmocnione tłoki, tuleje cylindrów i zawory dolotowe) jest on trwały i wymaga rzadszej obsługi. Silnik, fabrycznie wyposażony w katalizator spalin. Katalizator ogranicza emisję tlenku węgla i węglowodorów. Sam silnik, dzięki wysokiej sprawności energetycznej dochodzącej do 65%, emituje bardzo niewielka ilość dwutlenku węgla.
Układ wydechowy, łącznie z katalizatorem spalin wykonane są, dla większej trwałości, że stali nierdzewnej.

Ciągniki VN dostępne są z kilkoma różnymi przekładniami manualnymi. Standardowo montowana jest manualna skrzynia Volvo EGS – VR z wbudowanym kompaktowym retarderem. Zapewnia ona łatwa zmianę przełożeń i bardzo prostą obsługę. Obsługa skrzyni znacznie uproszczona. Bez wymiany oleju do 400.000 km.
Tak samo wygląda kwestia wymiany oleju w tylnych osiach napędowych.

Montowany seryjnie niewielki, kompaktowy retarder - czyli; hydrauliczny zwalniacz hamulcowy, umożliwia utrzymywanie wyższej prędkości średniej na zjazdach. Jego wykorzystanie zapobiega również nadmiernemu zużywaniu klocków i tarcz hamulcowych. Elektronicznie sterowane hamulce tarczowe to kolejne rozwiązanie, które wpływa na bezpieczeństwo jazdy.
We wszystkich kołach zamontowane są elektronicznie sterowane hamulce tarczowe. Dzięki elektronicznemu sterowaniu skrócony został czas pomiędzy naciśnięciem na pedał hamulca, a reakcja układu hamulcowego. To, w połączeniu ze skutecznością hamulców tarczowych pozwala na skrócenie drogi hamowania.
System elektroniczny sterujący praca układu hamulcowego gwarantuje również optymalny rozkład sił hamowania na poszczególne koła - tak by hamowanie było jak najkrótsze i jak najbezpieczniejsze.
Dopełnieniem układu hamulcowego są standardowo montowane systemy ABS i ASR.
Aby uprościć codzienna obsługę, kontrola oleju silnikowego, płynów hydraulicznych i płynu chłodniczego odbywa się w jednym miejscu.

Nadszedł czas by się pożegnać z Bobkiem.
Volvo VN 770 for sell:
https://ebd.cda.pl/620x395/449609379?autostart=1